BroagerOst1

Gå til indhold

Hoved menu

Vedtægter

Vedtægter for Grundejerforeningen Broager Øst

§.1. Navn

Foreningens navn er:
"Grundejerforeningen Broager øst".

§.2. Hjemsted

Foreningens hjemsted er Sønderborg kommune under Sønderborg ret, der er foreningens værneting

§.3. Formål

Grundejerforeningens formål er at varetage medlemmernes nuværende og fremtidlige fælles interesser af enhver art i forbindelse med de under foreningens områder hørende ejendomme. Grundejerforeningen er berettiget til at fremskaffe og administrere de midler, der skal anvendes til realisering af foreningens formål, herunder fastsætte nærmere regler for, hvorledes medlemmerne skal betale bidrag samt til at underskrive og lade tinglyse deklarationer med eller uden pant.

De af foreningen til gennemførelse af nævnte foreningsmål trufne bestemmelser er fuldt bindende for de enkelte medlemmer.

Foreningen er pligtig efter påkrav at tage skøde på eventuelle fællesarealer m.v. med derpå værende anlæg. Foreningens bestyrelse skal være berettiget til at udfærdige ordensreglement, der skal varetages af en generalforsamling med 2/3 flertal, og træder i kraft fra det tidspunkt, det er udsendt til medlemmerne.

§.4. Medlem

Foreningens medlemmer er de til enhver tid værende ejere af grunde, der er eller vil blive udstykket fra matr. Nr. 169. Grundejerforeningen skal være berettiget til med 2/3 majoritet af de på en generalforsamling mødende medlemmer at træffe bestemmelse om, at også ejere af grunde udenfor foreningens område kan være medlemmer af foreningen, eller at grundejerforeningen kan sluttes sammen med en anden grundejerforening.

§.5.

Når et medlem overdrager sin grund eller på anden måde ophører at vær ejer af denne, er han fra overtagelsesdatoen ophørt med at være medlem af foreningen og kan intet krav rette mod dennes formue. Den nye ejer indtræder i den tidligere ejers rettigheder forpligtigelser overfor foreningen, idet den tidligere ejer dog tillige vedbliver at hæfte for eventuelle restancer overfor foreningen, indtil den nye ejer har berigtiget restancerne og overtaget forpligtigelserne. Både den tidligere og den nye ejer er pligtige at anmelde ejerskiftet til foreningen ved dennes kasserer og i forbindelse hermed oplyse foreningen om den nye ejers navn, stilling og bopæl samt parcelens nr. og matr.nr.

§.6.

Foreningens medlemmer hæfter i forhold til trediemand ikke solidarisk for foreningens forpligtigelser. I forhold til foreningen hæfter medlemmerne pro rata, hvilket også gælder tab, som foreningen har på enkelte medlemmer. Hvert medlem betaler for hver grund, han ejer, et indskud på 200,00 kr., der forfalder til betaling efter bestyrelsens anvisning.

Der skal ikke betales indskud ved senere salg af grundene.

Indskuddet er pristalsreguleret og ansat ved pristal 136 pr.01.1 0.1974.

I øvrigt betaler hvert medlem for hver grund, han ejer, et årlig kontingent til foreningens administration og øvrige udgifter, at erlægge forud den 1. maj. Det årlige kontingent fastsættes af den ordinære generalforsamling.

Indbetaling af kontingent kan ske til foreningens bankkonto eller andet af grundejerforeningens bestyrelse angivet sted.

Er et medlem mere end 1 måned i restance til foreningen, kan det pågældende beløb inddrives af retslig vej, efter at der forinden er givet medlemmet skriftlig påmindelse om inden 8 dage at berigtige restancen.

Alle omkostninger i forbindelse med inddrivelsen betales af vedkommende restant, der endvidere skal betale et administrationstillæg for restancen, svarende til 40 % af årskontingentet.

Er restancen ikke indbetalt senest 8 dage før en generalforsamling, fortabes retten til at deltage i generalforsamling samt valgbarhed.

§.7. Generalforsamlingen

Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.

§.8.

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i marts måned i Sønderborg kommune.

Den indkaldes af bestyrelsen med 14 dages varsel ved skriftlig meddelelse til hvert enkelt medlem under en i medlemsprotokollen anførte adresse.

Det påhviler hvert enkelt medlem i egen interesse at holde foreningen underrettet om enhver adresseforandring.

Dagsorden, der fastsættes af bestyrelsen, skal meddeles hvert enkelt medlem samtidig med indkaldelsen.

Forslag, der af medlemmerne ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest den15 februar. Formandsberetning senest 14 dg. før generalforsamlingen til bestyrelsen.

Sager, der ikke er optaget på dagsordenen, kan ikke sætte under afstemning.

På enhver ordinær generalforsamling skal følgende punkter behandles:

       1. Valg af dirigent

       2. Valg af stemmetæller, min. 2 stk.

       3. Bestyrelsens beretning om det forløbne år.

       4. Aflæggelse af regnskab underrevet af bestyrelsen og billagskontrolører.

       5. Behandling af rettidigt indkomne forslag.

       6. Fremlæggelse af budget og fastsættelse af kontingent.

       7. Valg af bestyrelsesmedlemmer samt suppleanter.

       8. Valg af billagskontrolører.

       9. Valg af billagskontrolørersuppleanter.

       10. Eventuelt.

Under eventuelt kan der ikke sættes forslag til afstemning.

§.9.

Ekstraordinær generalforsamling, der indkaldes på samme måde og med samme frist som den ordinære, afholdes så ofte bestyrelsen finder det nødvendigt, eller efter at mindst ? % af foreningens medlemmer - der ikke er i restance til foreningen - til bestyrelsen indgiver skriftlig motiveret begæring med angivelse af dagsordenen for den ekstraordinære generalforsamling.

Når en sådan begæring er indgivet til bestyrelsen, skal generalforsamlingen afholdes inden 6 uger efter dennes modtagelse.

Hvis ikke mindst ? % af de medlemmer, der har ønsket den ekstraordinære generalforsamling, er til stede på generalforsamlingen, kan dagsordenen nægtes behandlet.

§.10.

Generalforsamlingen vælger en dirigent, der på generalforsamlingen afgør alle tvivlsspørgsmål vedrørende sagernes behandlingsmåde og stemmeafgivning

Hvert fremmødt medlem har 1 stemme, dog maksimalt 2 stemmer pr. grund.

Afstemningen sker ved håndsoprækning, medmindre generalforsamlingen eller dirigenten finder at en skriftlig afstemning vil være hensigtsmæssig.

Beslutninger på generalforsamlingen træffes ved simpelt flertal, jf. dog § 3,4 og11.

Over det på generalforsamlingen passerede føres en protokol, der underskives af dirigenten og formanden, hvorefter den har fuld beviskraft i enhver henseende.

§.ll.

Til vedtagelse på en generalforsamling af beslutninger, der går ud på anvendelse af fællesarealer, forandringer af foreningens vedtægter, ordensreglement, bevilling af midler udover det til administrationen nødvendige, pålæg af yderligere indskud fra medlemmerne side og optagelse af lån, kræves at beslutningen vedtages med mindst 2/3 af de afgivne stemmer.

Bestemmelsen om, at medlemmerne ikke hæfter solidarisk overfor tredjemand kan kun ændres ved enstemmighed hos samtlige medlemmer. Når der på generalforsamlingen er truffet gyldig bestemmelse om bevilling af midler udover det til administrationen nødvendlige, pålæg af yderligere indskud fra medlemmernes side eller optagelse af lån, er bestyrelsen bemyndiget til at underskrive for foreningens medlemmer i ethvert forhold, der er nødvendigt til gennemførelse af generalforsamlingens beslutning.

§.12.Bestyrelsen

Bestyrelsen består af 5 medlemmer.

Den valgte bestyrelse konstituerer sig selv med formand, næstformand og kasserer.

I tilfælde af formandens forfald, indtræder næstformanden som formand indtil næste generalforsamling.

Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen, således at 3 medlemmer afgår i ulige år og 2 i lige år..

Suppleanter vælges for 1 år ad gangen. Genvalg kan finde sted.

Bestyrelsen har ret til at ansætte og bestemme aflønningen m.m. af en sekretær, der ikke behøver være medlem af foreningen.

Et bestyrelsesmedlem, der uden lovlig grund udebliver fra tre på hinanden følgende bestyrelsesmøder, må, hvis blot ét medlem af bestyrelsen kræver det, udgå af bestyrelsen, og 1 suppleant indtræder da istedet.

Dersom antallet af bestyrelsesmedlemmer ved afgang i årets løb, og efter at suppleanterne er tiltrådt, bliver mindre end tre, er bestyrelsen berettiget til at supplere sig slev indtil førstkommende generalforsamling.

Kassereren, der ikke behøver at være medlem af grundejerforeningen, modtager et årligt honorar, der fastsættes af generalforsamlingen.

Er kassereren ikke medlem af grundejerforeningen, har han ingen stemmeret i bestyrelsen.

Såfremt kassereren får forfald, udpeges en midlertidig kasserer af bestyrelsen.

§.13.

Bestyrelsen har den daglige ledelse af foreningens virksomhed - herunder drift og vedligeholdelse af fællesarealer - og varetager dens formål og interesser.

Bestyrelsen er dog berettiget til at ansætte og bestemme aflønningen m.v. af medarbejdere til at forestå drift og vedligeholdelse af eventuelle fællesanlæg.

Der må afholdes møde så ofte formanden eller to bestyrelsesmedlemmer finder det nødvendigt. Over det under forhandlingerne passerede, føres en protokol der skal fremlægges og godkendes af bestyrelsen på det næstfølgende bestyrelsesmøde. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer giver møde.

Bestyrelsens beslutning træffes ved stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.

§.14.

Foreningen tegnes overfor tredjemand af et flertal af bestyrelsen eller af formand og kasserer i forening.

§.15. Revisorer & regnskab

Generalforsamlingen vælger to bilagskontrolør for en 2 års periode forskudt af hinanden, og to bilagskontrollørsuppleanter for en 1 års periode.

Genvalg kan finde sted.

Bilagskontrollør gennemgår mindst én gang halvårligt foreningens regnskab der føres af kassereren, efter bestyrelsens nærmere bestemmelse, og forvisser sig om, at de i regnskabet opførte aktiver er til stede, hvorefter de indgiver deres bilagskontrol til bestyrelsen.

Bilagskontrollørerne kan når som helst foretage kasseeftersyn og skal foretage et sådan uanmeldt mindst en gang årligt.

§.16

Foreningens regnskabsår er kalenderår, første regnskabsår dog fra foreningens stiftelse og indtil 31.december 1974.

Regnskabet skal tilstilles bilagskontrollører inden den 15. Februar. og skal af disse være revideret såvel talmæssigt og kritisk så betids, at en ekstrakt med bilagskontrollørers påtegning kan udsendes til medlemmerne samtid med indkaldelsen til generalforsamlingen.

§.17.

Medlemmernes indbetalinger foretages til foreningens pengeinstitut.

På kontiene kan kun hæves af kassereren i forbindelse med enten formanden eller næstformanden.

Den kontante kassebeholdning må ikke overstige 2.000,00 kr.

Kassereren skal være kautionsforsikret. Kautionens størrelse bestemmes af bestyrelsen. Udgifterne hertil afholdes af foreningen.

§.18.

Foreningens opløsning kan kun finde sted efter forslag fra bestyrelsen eller halvdelen af foreningens medlemmer og kan kun vedtages efter de om lovændringer gældende regler.

Forslaget skal indeholde bestemmelse om anvendelse af foreningens formue. Foreningen kan dog ikke opløses uden samtykke fra den påtaleberettigede i h.t. deklaration lyst den 27.juni.1973.

§.19. Særlige bestemmelser

Fremkommer der spørgsmål, hvorom disse love intet foreskriver, er bestyrelsen pligtig efter bedste evne og overbevisning at afgøre og løse disse, men skal dog fremlægge sagen til medlemmernes godkendelse ved førstkommende generalforsamling. I særdeles vigtige anliggender skal bestyrelsen indkalde til ekstraordinær generalforsamling.

§.20.

Ingen vedtægtsbestemmelse må være i strid med tinglyste deklarationer eller nogen kommunal vedtægt.

§.21. Godkendelse m.v.

Samtlige udgifter i forbindelse med foreningens stiftelse betales af foreningen.

Ovenstående love er vedtaget med foreningens stiftende generalforsamling den 01.oktober 1974. Sidst revideret marts 2003.

§.22. Vedligeholdelse af fælles arealerne

Vedligeholdelse af fællearealerne i BROAGER ØST:

1. Stamvejenes rabatter.

2. Hovedstien og østlige stiforbindelser.

3. Stiforbindelser fra vendepladserne ind til øvrige stianlæg.

4. Legepladser og det grønne område

Samtlige arealer under pkt. 1-4 vedligeholdes af grundejerforeningen, som vedtaget på generalforsamlingen den 28. marts 1980.

Der ændres hermed ikke noget på boligvejenes vedligeholdelse. Her gælder det stadig, at man vedligeholder sit fortov eller det beplantede bed.

Det beplantede bed og de dertilhørende gæste-parkeringsplader, må ikke ændres uden bestyrelsens skriftlige accept.
Modsat fald kan man af bestyrelsen blive pålagt at ændre parkeringspladsen/bedet til sin oprindelige stand.



 
Tilbage til indhold | Retur til hoved menu